Les experiències d’aprenentatge presencial que dissenyen els professors, l’escola o la universitat no es poden replicar simplement a través de l’ensenyament a distància, cal reinventar-se i descobrir el nou entorn i tots els recursos disponibles que permeten transcendir l’espai físic.
En què consisteix un gran aprenentatge STEAM a distància? I, com ens podem nodrir del potencial d’’internet per crear grans experiències d’aprenentatge STEAM quan es tanca l’escola? O com poden crear noves simbiosis entre el que és presencial i el remot? Com transmetre, mitjançant experiències d’aprenentatge ben dissenyades, els mateixos valors d’indagació, resolució de problemes, experiència i col·laboració?
STEAMConf Barcelona 2020 ha volgut recollir algunes experiències que, amb la visió integral que afavoreix STE(A)M han sorgit, fruit d’aquestes circumstàncies d’excepció que avui vivim, de la mà d’alguns dels més destacats professors que la Conferència ha reunit a Barcelona al llarg d’aquests darrers cinc anys.
STEAMConf Barcelona 2020 proposa converses i tallers a distància amb experiències STEAM, plenes d’idees pràctiques engrescadores i alhora pensades per explorar formes d’aprenentatge noves o diferents, per ajudar a orientar el pensament i l’acció en la creació d’entorns d’aprenentatge STEAM en línia o en noves simbiosis entre el presencial i el remot.
Graduada cum laude per la Universitat d’Illinois amb doble titulació en llicenciatura de Belles Arts (B.F.A.) en les disciplines de Comunicació Visual i Història de l’Art. Posteriorment, màster en Ciències (M.Sc) en Mass Media & Management Studies i assistent a la mateixa universitat, on imparteix classes d’eines de programari lliure i cultura oberta. Graduada per la Fab Academy del Massachussets Institute of Technology (MIT). La seva tesi, Free Culture Project, en què fusiona el poder de la tecnologia amb el poder transformador de l’educació, suposa un punt d’inflexió en la seva carrera professional, que s’orienta des d’aleshores cap a territoris de reinvenció de l’aprenentatge de la mà de les tecnologies més avançades.
El 2015 crea SokoTech, un laboratori d’innovació social que agrupa un equip intersectorial d’experts en la concepció i la producció de projectes que es troben en la frontera de les humanitats, la ciència i la tecnologia. Postgraduada en Design Research & Management Educational Evaluation and Research per l’Institut Superior de Educaçao i Ciències de Lisboa (ISEC), diplomada per la Fab Academy de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT), actualment cursa el doctorat en Computer Sciences & Human Computer Interaction in Digital Making a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Ha estat directora del Departament de Comunicació de la Fundació la Caixa, directora de Relacions Internacionals i Programes de CosmoCaixa, el Museu de la Ciència de Barcelona i directora executiva de la Xarxa Europea de Centres i Museus de Ciència (ECSITE).
Prèviament, i com a iniciativa de fi de carrera, funda amb dos companys de la Universitat de Barcelona l’empresa Staff 76 on, com a directora, organitza dos congressos internacionals en l’àmbit de l’educació, centrats en el joc i la joguina com a factor clau per sintonitzar els infants amb el món real i afavorir algunes de les seves més riques experiències d’aprenentatge.
paca@soko.techAssessor Territorial de Cultura Digital del Consorci d'Educació de Barcelona i docent de ciències amb àmplia experiència en disseny i coordinació de projectes educatius amb metodologies AICLE, PBL, gamificació i design thinking. Expert en xarxes estratègiques a nivell nacional i internacional (ARCE, Comenius, e-Twinning, Erasmus+). Membre del panell d'avaluadors de l'Agència Nacional Europea de projectes educatius Erasmus+ i professor col·laborador del màster d'Habilitats Directives Professionals a l'Àmbit Educatiu.
@TxemaArenasMestre i llicenciat en història. Durant molts anys, director del CRP de Badalona i coordinador dels Serveis Educatius. Amb experiència en assessorament a centres, com a formador i en la dinamització d’activitats amb alumnat i professorat. Coordinador de diverses xarxes educatives i socioeducatives. Actualment, participa en iniciatives com el Laboratori de Transformació Educativa, les Xarxes de Transformació Educativa, el programa STEAMcat o el el desplegament del Marc de la Innovació Educativa. Des de les seves funcions, treballa amb els CRP en el marc dels Serveis Educatius de Zona i amb els CdA per a la millora del sistema educatiu des de la formació, la innovació i el treball en xarxa, amb l'avaluació i les evidències com a motor de canvi.
Ha buscat combinar la ciència, la tecnologia i l'educació en els diferents àmbits amb els que ha interaccionat. Llicenciat en Ciències Ambientals (UAB, 2013), especialitzat en gestió i restauració del medi natural (màster UB, 2015) i professor de secundària (màster UNIR, 2019), ha acumulat experiència a la universitat com a investigador a l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i com a director tècnic de l'Observatori de Difusió de la Ciència de la UAB, a l'àmbit privat (Lavola) com a coordinador de projectes d'innovació educativa i responsable de l'espai Creactivity del CosmoCaixa i, actualment, aporta l'expertesa acumulada a l'àmbit públic com a referent en fabricació digital del Consorci d'Educació i coordinador dels serveis educatius de la Xarxa d'Ateneus de Fabricació de Barcelona.
@MartiBuCarProfessor d'educació secundària expert en aprenentatge i en transformació educativa. Promotor de l'Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal, un centre de la xarxa d'instituts innovadors de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat al Servei de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement en el desenvolupament de les competències digitals i en l'equip responsable del Projecte eduCAT1x1 al Servei d'Innovació i Recerca Educativa (SIRE) del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Va formar part de l'equip del Programa Escola Nova 21, una aliança per a un sistema educatiu avançat.
@lamiradaInteressat en els processos de transformació que permeten una relació més amable i natural entre el coneixement i l’aprenentatge. Això l’ha portat a explorar maneres de compensar el pes dels materials i el coneixement estàtic amb enfocaments més propers a l’acció, la producció, la creació, la resolució de problemes, el treball en equip i l’aprenentatge per a les situacions reals. A Sergi també li interessa tot allò que fa de l’avaluació més un diagnòstic que no pas un procés coercitiu, així com les aules i la dinàmica comunitària que fomenten l’autonomia, la iniciativa i la responsabilitat entre els nois i les noies. Actualment forma part de l’equip directiu i docent de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal, i també de l’equip que promou BetaCamp, una experiència molt gratificant d’aprenentatge entre iguals.
smoral3@xtec.cat / @sergidelmoralReferent de programes d'innovació educativa en STEAM i sostenibilitat del Consorci d'Educació de Barcelona, institució de la qual va ser assessora en l'ús de la tecnologia a l'aula. Va ser dissenyadora pedagògica i programadora de diversos jocs educatius multimèdia i tutora on-line de cursos de formació. És pedagoga per la UB i postgraduada en e-learning per la UOC.
@SusanaNavarroSNInvestigador del Grup de Caracterització de Materials. Comunica la seva passió per la recerca i la ciència als més joves a través de diversos projectes STEAM. Al FISIDABO l'alumnat realitza experiments de física a les atraccions del Tibidabo utilitzant el telèfon mòbil, mentre que a VISIONS es barregen la dansa, la física, la música o la química al llarg de dues jornades STEAM al Fòrum i a l'Estadi Olímpic Lluís Companys.
@fisidabo / @visionsSTEAMAnellaEnginyer i postgraduat en Ensenyament de la Tecnologia per la Universitat Politècnica de Catalunya. Ha publicat materials didàctics per a l'ensenyament de la tecnologia a diverses editorials, per al Departament d'Educació i el Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. Ha col·laborat amb diverses empreses d'equipament didàctic en el disseny i desenvolupament d'equips didàctics i de guies d'utilització. Ha estat docent en el màster de professorat de secundària a la UPC i és formador de formadors del Departament d'Educació. És catedràtic d'educació secundària en les especialitats de Tecnologia i Sistemes electrònics. És membre de la Societat Catalana de Tecnologia de l'Institut d'Estudis Catalans. Actualment treballa com a tècnic docent de l'àmbit tecnològic del CESIRE ( Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa) del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
@cesirecatBiòloga de formació i educadora de vocació. Directora de l’Escola Virolai de Barcelona. Representant en diferents organitzacions educatives: FEAEC, el Consell Escolar de Catalunya i el Consell de Ciutat de Barcelona.
coral.regi@virolai.com / @coralregiÉs enginyer industrial elèctric per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i fa més de 20 anys que desenvolupa i dirigeix projectes d’automatització. Assessor en tecnologies de gestió de la producció i en l’àrea de formació de la Fundació CIM. Apassionat de les tecnologies i de la seva divulgació, juga amb LEGO des que té memòria. És també director del màster en Automatització i Robòtica a la Fundació CIM/UPC.
fsabate@fundaciocim.org / @FSabateDMembre del comitè científic del programa Educació Demà de la Fundació Jaume Bofill i del comitè impulsor del congrés STEAM Barcelona. Ha format part de l’organització de les edicions europees de la Scratch Conference (Barcelona ’13, Amsterdam ’15 i Bordeus ’17). És assessor en l'aliança Magnet entre l'escola Montessori de Rubí i el CIM UPC. Comparteix els seus coneixements en sessions presencials de formació al professorat i en el seu canal de Youtube 'Scratch en 5 minuts'.
@franksabateLlicenciada en Ciències Químiques i doctora en Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica, és professora del Departament de Ciència de Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de l'ESEIAAT (UPC). Com a investigadora, ha participat a més de vint projectes d'R + D i en cinc projectes d'innovació docent. Autora i coautora de trenta-cinc documents científic-tècnics i d'una novel·la de ficció. Al llarg de la seva trajectòria ha rebut diversos reconeixements, com ara el primer Premi d'Innovació en Qualitat Docent i la distinció Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya. Actualment col·labora al programa de Mentories per a Noies de la UPC, M2M, i és sotsdirectora de Promoció Institucional i Estudiantat de l'ESEIAAT.
@nuriasalannMàster en Direcció i Gestió de Centres Educatius, postgraduat en Informàtica d'Educació Infantil, Primària i Secundària i acreditat amb la Multiple Subject Teaching Credential per l'estat de Califòrnia. Ha estat educador durant més de vint anys, vuit d'ells en els Estats Units d'Amèrica. Sempre vinculat a la integració de les noves tecnologies a l'aula, ha compaginat la seva tasca docent amb l'organització de campus tecnològics i amb la formació en escoles del districte escolar de Redwood City, Sillicon Valley i Barcelona.
@elias_vera68