Ajuntament de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya
Mariona A. Ciller, fundadora i directora creativa de SokoTech, cocuradora de STEAMConf, Barcelona
Gever Tulley, fundador i arquitecte educatiu & Mackenzie Price, directora de programes a Brightworks School. San Francisco, CA (EUA)
Peer Local: Mariona A. Ciller, fundadora i directora creativa de SokoTech, cocuradora de STEAMConf, Barcelona
Les nostres comunitats escolars funcionen millor quan exploren i aprenen plegades de manera presencial. Però Brightworks creu en l’agilitat i, quan les coses van haver de passar de la persona a la pantalla, van fent front a un nou repte del món real que necessitava ser resolt amb eines reals, tot inspirant-se en tota la recerca i l’experiència d’institucions pioneres en l’aprenentatge a distància.
Brightworks ha escollit deliberadament per aquest programa el terme Aprenentatge a distància en contraposició a etiquetes com aprenentatge en línia o escolarització virtual, centrades en la tecnologia. Això reflecteix la seva convicció que un aprenentatge de qualitat pot tenir lloc a distància sense que els estudiants passin tot el dia en línia. Ens comprometem a continuar els nostres valors bàsics d’educació i crear experiències d’aprenentatge autèntiques i significatives fins i tot en remot. El nostre objectiu és crear un pla d’aprenentatge a distància que tradueixi els objectius de Brightworks, que mantingui un sentiment de comunitat i sigui sostenible per a estudiants, professors i famílies.
Escriptor, conferenciant i expert en informàtica. L’any 2005 va fundar la Tinkering School, un mètode d’aprenentatge que fa ús d’eines, materials i problemes reals per tal d’estimular l’interès dels alumnes per l’aprenentatge, la curiositat pel món, la tenacitat de pensar en gran i la perseverança per fer coses sorprenents. Més recentment, l’any 2011, Gever va crear Brightworks, una escola que reimagina l’educació. Situada a San Francisco, els alumnes exploren una idea a partir de múltiples perspectives, ajudant-se d’experts, eines i experiències del món real, a més de col·laborar en projectes que han impulsat amb la pròpia curiositat i que comparteixen amb la resta del món.
Graduada cum laude per la Universitat d’Illinois amb doble titulació en llicenciatura de Belles Arts (B.F.A.) en les disciplines de Comunicació Visual i Història de l’Art. Posteriorment, màster en Ciències (M.Sc) en Mass Media & Management Studies i assistent a la mateixa universitat, on imparteix classes d’eines de programari lliure i cultura oberta. La seva tesi, Free Culture Project, en què fusiona el poder de la tecnologia amb el poder transformador de l’educació, suposa un punt d’inflexió en la seva carrera professional, que s’orienta des d’aleshores cap a territoris de reinvenció de l’aprenentatge de la mà de les tecnologies més avançades.
Postgraduada en Design Research & Management Educational Evaluation and Research per l’Institut Superior de Educaçao i Ciències de Lisboa (ISEC), diplomada per la Fab Academy de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT), actualment cursa el doctorat en Computer Sciences & Human Computer Interaction in Digital Making a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). El 2015 crea SokoTech, un laboratori d’innovació social que agrupa un equip intersectorial d’experts en la concepció i la producció de projectes que es troben en la frontera de les humanitats, la ciència i la tecnologia.
Sylvia Martinez, assessora principal de Columbia University’s FabLearn Fellows, Nova York, NY (EUA)
Peer Local: Susanna Tesconi, professora dels Estudis d’Informàtica i Multimèdia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Membre de Columbia University’s FabLearn Fellows, Barcelona
L’educació Maker connecta educadors de tot el món en cerca de fer de l’educació quelcom de més autèntic i rellevant. Les disrupcions actuals en la societat estan creant una oportunitat per qüestionar el status quo i accelerar aquests ideals. L’aprenentatge i la realització de STEAM a l’educació pot donar suport a una visió de equitativa i centrada en l’alumnat. Explorarem les experiències STEAM de manera que puguem dotar els nens i nenes d’eines per resoldre els reptes del futur i fer del món un lloc millor.
Va ser enginyera aeroespacial abans de convertir-se en productora de programari educatiu i vicepresidenta d’una empresa de videojocs. Va passar una dècada com a presidenta de la generació YES, una iniciativa sense ànim de lucre que proporciona als educadors les eines necessàries per situar els estudiants en funcions de lideratge a les seves escoles i comunitats. A més dels tallers, Sylvia fa les delícies i repta el públic com a ponent principal a grans conferències de tot el món. És coautora d’Invent To Learn: Making, Tinkering & Engineering in the Classroom, un llibre que defensa l’aprenentatge innovador a través de la tecnologia moderna, principis de disseny del món real i experiències creatives i pràctiques. El llibre ha estat considerat com la Bíblia del moviment Maker a les escoles. Compta amb dècades d’expertesa creant experiències innovadores d’aprenentatge en línia per a educadors i estudiants.
Dissenyadora d’entorns d’aprenentatge i investigadora. El seu treball s’inspira en la interacció entre processos d’aprenentatge i tecnologia amb l’objectiu d’acompanyar les persones en el desenvolupament dels seus propis dispositius, eines i entorns. Després de llicenciar-se en Filosofia del Llenguatge es dedica a treballar com a professora de primària. Des de 2010, dissenya i implementa laboratoris i programes educatius relacionats amb el disseny d’interacció i la fabricació digital per a diferents institucions com Laboral Centre d’Art i Creació Industrial (Gijón), Tumo Center for Creative Technology (Armènia), Tabakalera-Centre internacional de Cultura Contemporània (Donostia), Museu del Disseny (Barcelona), BAU, Centre Universitari de Disseny (Barcelona) i Fundació Orange.
La pràctica de disseny d’entorns d’aprenentatge s’acompanya d’un procés d’investigació sobre el potencial del making com a eina de formació docent que porta a terme amb la seva tesi doctoral al Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Des del 2014 és també part integrant de la Fablearn Fellowship, impulsada pel Transformative Learning Technologies Lab de la Columbia University, grup que treballa en el disseny d’entorns per a educadors de fablabs i makerspaces.
Susan Klimczak, directora d’Educació al South End Tech Center (SETC). Boston, MA (EUA)
Peer Local: Oscar Martínez Ciuró, coordinador del projecte Maker Convent, Barcelona
El FabLab del SETC, el primer impulsat pel MIT’s Center for Bits and Atoms, treballa, a través del programa Learn 2 Teach, Teach 2 Learn (L2TT2L), per crear una massa crítica de joves i adolescents a Boston dedicats a l’educació STEAM i a promoure un canvi cultural profund a les seves comunitats. Com a laboratori d’educació, desenvolupa noves eines i enfocaments innovadors, així com les competències necessàries per impulsar plataformes per a una formació STEAM basada en projectes, i on els estudiants passen per un cicle d’imaginació, disseny, prototipat, reflexió i iteració per trobar solucions als reptes que afronten i fer realitat les seves idees.
Directora d’educació al SETC, organitzadora del programa Learn 2 Teach, Teach 2 Learn de Boston. Apassionada per implicar els joves i adolescents en les possibilitats creatives de l’enginyeria i la tecnologia. Llicenciada en Enginyeria Elèctrica, màster en Educació Ambiental i màster i doctora en Aprenentatge i Ensenyament per la Harvard University Graduated School of Education.
Diplomat en Educació Social i màster en Aplicacions Multimèdia, expert en Fabricació Digital. Es mou en la intersecció de l’educació social, la cultura i les noves tecnologies. És professor de transmedia i economies col·laboratives. He realitzat xerrades i formacions relatives a les noves tecnologies, l’educació social i la cultura a diverses ciutats de l’Amèrica Llatina i l’estat espanyol. Ha coordinat l’especialització en Indústries Culturals del màster de Gestió d’Institucions i Empreses Culturals de la UB, el projecte Camon - Laboratori de Noves Tecnologies a Alacant, Múrcia i Madrid i el projecte participatiu Ciutat Beta per CEESC. Porta més de quinze anys pensant i produint projectes europeus en col·laboració amb diverses entitats, centrades en la investigació, prototipatge i desenvolupament de nous models formatius per als sectors de l’educació, la gestió cultural i la fabricació digital. Coordina el projecte MakerConvent, un petit referent en l’àmbit de l’edumaking.
Federico Tobon, enginyer, artista i professor de tecnologia a l’escola Heart of Los Angeles (HOLA). Los Angeles, CA (EUA)
Peer Local: Laia Sánchez, Col·laboratori, Citilab Cornellà (Barcelona)
Fabricar artefactes mecànics o escultures amb moviment, també conegudes com autòmats, és una manera de combinar elements artístics i formes d’explicar històries amb la mentalitat i la manera de resoldre problemes de l’enginyer. També un mode de guanyar una comprensió pràctica dels components mecànics, de comprendre mecanismes senzills que són la base de màquines més complexes. Parlarem dels reptes que hi ha en anar de l’estudi de l’artista a l’aula, maneres d’observar elements mecànics com a inspiració i quines són algunes estratègies pràctiques que els educadors poden utilitzar per fer que aquest tipus d’activitat sigui més accessible pels estudiants.
És un maker, artista i educador que viu a Califòrnia. Li encanta fer il·lustracions i fabricar objectes estranys i capritxosos que exploren la manera en què la creativitat es desenvolupa a través de les restriccions materials. Com a educador treballa amb els joves en l’organització Heart of Los Angeles (HOLA) desenvolupant classes i activitats manuals i creatives que fomenten la curiositat i una actitud inquisitiva en els estudiants, des de programació de computadors, fabricació amb eines digitals i manuals, fins a la construcció de joguines.
Com a responsable del Col·laboratori, explora i enforteix els vincles que el Citilab manté amb les diferents comunitats amb què es relaciona a nivell local i internacional, ja que també en coordina els projectes europeus. Ha estat responsable de diversos projectes on Citilab ha aportat la seva expertesa en quant a living labs, co-creació, i metodologies, eines i habilitats de la innovació (iCity, Pelars, JamToday y Mind the Gap, Future DiverCities). Va col·laborar com a guionista, productora i directora de les nits temàtiques de docu-show de BTV.
Va formar-se en direcció tècnica de realització d’audiovisuals i espectacles a EMAV. Al 2000 va fundar un col·lectiu de videoprojeccions en directe, alhora que va continuar amb la llicenciatura de Comunicació Audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona. Després de llicenciar-se va fer el curs introductori del doctorat i va començar una investigació sobre laboratoris audiovisuals. Al 2007 va esdevenir coordinadora del programa temàtic del Gabinet del Rectorat i de Cultura en Viu, on programava esdeveniments i conferències amb figures científiques de primera línia de diverses disciplines, i on va dirigir diverses produccions audiovisuals per a la UAB. Des de 2007 és professora associada al departament de Ciències de la Comunicació de la UAB.
Els tallers són de caràcter eminentment pràctic i presenten una sèrie de projectes, eines i idees que es poden aplicar fàcilment en l’aprenentatge presencial, a distància o híbrid. En els tallers no està prevista la traducció simultània, cada taller serà en l’idioma que imparteix el/la professor/a i comptarà amb la col·laboració d’un peer local que parlarà en català o castellà.
Els participants hauran de tenir preparats aquells materials que siguin necessaris per du a terme cada taller. La relació d’aquests materials es facilitarà juntament amb la confirmació de la inscripció al taller per correu electrònic, des de SokoTech, un cop confirmada la inscripció al taller.
Arvind Gupta, inventor de joguines i divulgador de ciència, Pune (Índia)
Peer Local: Eduard Muntaner, investigador a UdiGitalEdu de la Universitat de Girona, Girona
Abans que els nens i nenes entenguin un concepte, necessiten experiència: veure, tocar, escoltar, tastar, olorar, triar, organitzar, separar les coses i observar-les en les seves parts. Covid ha fet que milions de nens s’estiguin a casa, sense accés als laboratoris escolars ni als centres científics. Així doncs, mirem les possibilitats d’experimentar les ciències a casa amb materials senzills. Aquestes inclouen joguines voladores, de filatura i so que fan les delícies de nenes i nens. També senzills motors elèctrics, generadors per encendre un LED i bombes que inflen globus i llencen aigua a diversos metres. Els nens aprenen molt sense ser ensenyats. Aquesta conferència-demostració sobre joguines científiques atraurà a nenes i nens i serà immensament educativa per a pares, mares i professors/es.
Ha fet joguines durant quaranta anys, ha realitzat més de tres-mil tallers d’activitats científiques a escoles i ha guanyat nombrosos premis nacionals i internacionals per fer gaudir de la ciència als nens i nenes. Aquí teniu el seu popular TED Talk: https://www.ted.com/talks/arvind_gupta_turning_trash_into_toys_for_learning. És autor de nombrosos llibres disponibles en anglès, hindi i altres llengües índies, incloent Little Toys, Amazing Activities, Science from Scrap i Science Skills & Thrills: The Best of Arvind Gupta. His Low-Cost Equipment for Science and Technology Education, disponibles en format digital a través de la UNESCO.
Enginyer informàtic i expert en educació Maker i pensament computacional. Des del 2005 desenvolupa projectes d’edtech amb un èmfasi especial en la promoció de la creativitat i el pensament crític a les escoles de comunitats desfavorides. Durant l’última dècada, ha col·laborat amb diverses organitzacions sense ànim de lucre del sud de la Índia. És fundador d’Inventors4Change, un projecte que connecta nens de tot el món a través de l’educació global per a la ciutadania, la narració digital col·laborativa i la informàtica creativa. També està implicat en els projectes InventEUrs i GlobalChangeMakers. Actualment treballa a la Universitat de Girona, on imparteix tecnologia a la Facultat d’Educació i dissenya i implementa projectes d’informàtica creativa per a nens i joves, en el marc del grup UdiGitalEdu.